Tanja Jess

02nd nov 2020

Tanja Jess werd geboren in Karlsruhe, Duitsland. Toen ze vijf jaar oud was verhuisde ze met haar ouders naar Nederland. In 1992 besloot Tanja dat ze wilde gaan acteren en begon aan acteeropleiding De Trap en Het Collectief.

Al gauw volgde Tanja’s eerste rollen in televisieseries (o.a. Unit 13enBaantjer. Bij het grote publiek werd ze bekend toen ze Bowien Galema in Goede Tijden, Slechte Tijden speelde en later volgden nog vele andere rollen in o.a. Bon Bini BeachVan God LosWolfseindeTrollie en Bloedverwanten. Van deze laatste productie werd ook een toneelbewerking gemaakt, waarin Tanja één van de hoofdrollen vertolkte. Ook speelde ze in diverse films (o.a. Kees de JongenMijn opa de bankroverLeef!, Oh Baby en recent een grote rol in Gewoon Vrienden.

Tanja presenteerde televisieprogramma’s waaronder Avant Premiere (Canal +), Temptation Island (Veronica), Paradise Hotel (Veronica) en RTL Breakfastclub en het radioprogramma Tanja op 100%NL. Daarnaast stond ze twee keer in de finale als deelnemer van een televisieprogramma, te weten bij Maestro (2012) en Dronemasters (2018).

Naast het acteren schrijft Tanja ook. In eerste instantie columns in o.a. Kek Mama en 100%NL Magazine, maar in 2014 lanceerde zij het boek ‘de Mama Match dat zij samen met vriendin en collega Anousha Nzume heeft geschreven. Inmiddels is ook de Mamamatch-app online.

Tanja is getrouwd met zanger/acteur Charly Luske en samen hebben ze 2 kinderen. Sinds 2017 vlogt ze regelmatig over zaken die haar bezighouden, haar zoektocht naar een bewuster leven, haar gezin, gezondheid en haar carrière. Ook is zij sinds 2018 ambassadeur van De Hartstichting.

Dit theaterseizoen stond Tanja samen met Anouk Maas en Victoria Koblenko in de theatervoorstelling Mijn man begrijpt me niet en recent was zij te zien in de serie Der Amsterdam Krimi in Duitsland.

Roos Schlikker

26th feb 2020

Roos Schlikker studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en deed daarna een postdoc journalistiek. Tijdens die opleiding belandde ze bij het financiële tijdschrift FEM/De Week. Na twee jaar over economie te hebben geschreven was ze totaal stropdasmoe en nam ze ontslag. Daarna werkte ze jarenlang als freelancer voor allerlei bladen en kranten en schreef ze vier journalistieke boeken. Tegenwoordig heeft ze een populaire column in het Parool en is daarnaast columnist van LINDA, Intermediair en Libelle. Ze zorgde er als columnist onder meer voor dat de wet is veranderd waardoor doodgeboren kinderen tegenwoordig geregistreerd kunnen worden.

Ook schrijft ze fictie. Zo maakte ze de scenario’s van de comedy Bitterzoet op LINDA.TV en Net5 (zeer positief ontvangen door onder meer NRC Handelsblad). Samen met Erris van Ginkel schrijft ze geregeld voor het theater, ze waren de auteurs van de relatiecomedie Hart tegen Hart, Safaripark Zuidas, de goedbekeken serie Buurvrouw en Buurvrouw op LINDA.TV en recentelijk de theatermonoloog Doet sneeuw pijn.

Roos schuift regelmatig aan bij programma’s als Pauw en is daarnaast te horen op radio 1. Ook was ze één van de kandidaten in Wie is de mol?. In 2017 verscheen bij Atlas Contact haar eerste roman: Huisje, boompje, beest. In oktober 2018 is bij uitgeverij Pluim haar laatste boek verschenen: Moeder van glas, een liefdevolle zoektocht naar het leven van haar bipolaire moeder.

In 2020 hebben Erris en Roos besloten de voorstelling gebaseerd op dit boek zelf naar het theater te brengen met hun zojuist opgerichte productiehuis Lente.

 

Desi van Doeveren

12th feb 2020

Desi studeerde in 2012 cum laude af aan het Conservatorium van Rotterdam (Codarts). Direct na haar afstuderen speelde zij in verschillende muziektheater voorstellingen. Vervolgens tourde ze in 2015 langs de Nederlandse theaters met de voorstelling Ali Baba en de 40 Rovers van TheaterTerra. Eind 2015 speelde ze in M-Lab de voorstelling RENT. In 2016 tourde met de voorstelling SPOT (Dribbel) door Azië en Australië. Ze presenteerde en produceerde een jaar lang Coke FrisChicks op het YouTube kanaal van Coca-Cola. In seizoen 2017 – 2018 speelde ze bij Theater Rotterdam de rol van Marina in Woef Side Story. Die zomer speelde zij bij De Kernploeg de rol van Ilona in She Loves me. Aansluitend mocht zij zich bij de cast van Showponies, de Alex Klaasen-revue voegen. In de zomer van 2019 speelde ze bij De Kernploeg de rol van Marisa in Vrouwen Op De Rand Van Een Zenuwinzinking.

Naast theater deed Desi in 2012 mee aan The Voice of Holland in team Van Velzen. Daarnaast was zij te zien in de film Mannenharten 2 en in Het Sinterklaasjournaal.

Desi verleent haar stem aan meerdere animatie bioscoopfilms en televisieseries. Zoals Aladdin(Jasmine), Frozen 2, Cars 3, Zootropolis, Big Hero 6 en Paw Patrol.

 

THIRSA VAN TIL

12th mrt 2019

Thirsa van Til is een Nederlandse actrice, werkzaam in Nederland en in de Verenigde Staten. 
Op televisie is ze te zien in meerdere rollen, waaronder in de Amerikaanse CBS serie EVIL, de Nickelodeon serie Hunter Street, en de Nederlandse serie Celblok H. Ook verscheen ze in de prijswinnende korte films Consequential Matters en 97%.

In het theater speelde ze rollen in onder andere de succesvolle musical Soldaat van Oranje en het toneelstuk ANNE. Ook speelde ze in de voorstelling Reigen ad Lib van toneelgezelschap Dood Paard, die de nationale Amerikaanse premiere beleefde in het Guggenheim museum in New York, en de voorstelling Kill Floor. 


Ze ontving haar Bachelor Degree aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten, studeerde aan de Stella Adler Studio in New York en aan de Ivana Chubbuck Studio in LA. Naast haar werk in het theater en op televisie, is ze vaak te horen als stem actrice voor luisterboeken, commercials en podcasts en heeft ze een sterke affiniteit met vechtsporten en stuntwerk. 


In Nederland is Thirsa vertegenwoordigd door Performer Agency. In de US werkt ze met DDO Artists Agency en Dean Panaro Talent.

Bertrie Wierenga

20th okt 2018

Als 10-jarige speelde Bertrie in de musical Oliver Twist van Joop van den Ende. Zij volgde al op jonge leeftijd diverse opleidingen zoals onder andere Musicalclass.

Bertrie werd gevraagd voor de audities van de Jeugd dans opleiding Friesland en rondde na twee jaar succesvol deze opleiding af. Gespot door Raymond Guzman danste ze vervolgens vier jaar bij zijn showmusical dansgroep ‘Dance Explosion’. Als 18-jarige werd Bertrie verkozen tot de ‘Next Mata Hari’ in haar woonplaats Leeuwarden.

In gedrevenheid lijkt Bertrie Wierenga overigens ook niet onder te doen voor haar beroemde stadgenote. En die ambitie blijkt ook uit haar CV. Tijdens de officiële opening van Thialf in Heerenveen – waar ook het koninklijk echtpaar in het publiek zat – vervulde zij de hoofdrol in het theaterstuk dat werd opgevoerd op schaatsen.

Uit nieuwsgierigheid en interesse in mensen, maar vooral vanuit het idee dat dit haar goed van pas zou komen bij haar acteerwerk studeerde Bertrie een jaar psychologie.

Vervolgens volgde ze onder leiding van Josja Hamann de opleiding voor theater en televisie bij ‘Le Pavegnon’. Daarna doorliep ze nog ‘De Jaargang’ bij de acteeropleiding van Kemna Training in Amsterdam. Vrijwel direct na die opleiding werd ze gecast voor een vaste bijrol in de serie Celblok H. Daaropvolgend heeft ze verscheidene gastrollen vervuld voor series en films zoals Meisje van Plezier, De Spa, Moordvrouw, Huisvrouwen bestaan niet alsook in verschillende theater producties. In het 48hr filmproject 2017, is zij genomineerd als “Beste actrice”.

Momenteel speelt ze de rol van Shanti Veening in Goede Tijden Slechte Tijden.

MARIA FISELIER

19th sep 2018

Dutch mezzo-soprano Maria Fiselier is considered one of Holland’s top emerging artists, praised for her “exceptionally warm, opulent voice, used with sensitivity”.

Her most recent highlights include Emmy in Marschner´s Der Vampyr, at the Grand Théâtre de Genève and Magdalene in Wagner’s Die Meistersinger von Nürnberg, as well as Ottone in Moteverdi’s Die Krönung der Poppea, both role debuts at the Komische Oper Berlin.

Highlights for the 2015/2016 season included the role of Marscha in Tchaikovsky’s Pique Dame at the Dutch National Opera with Mariss Jansons conducting, zweite dame in Mozart’s Zauberflöte at the Gran Teatre del Liceu and Mlle Dangeville in Cilea’s Adriana Lecouvreur at La Monnaie Opera, conducted by Evelino Pidó

Maria is a member of the ensemble at the Komische Oper Berlin since 2016/2017 season, where she has been seen as Zweite Elfe in Rusalka,Mercedes in Bizet’s Carmen, Katze/Eichhörnchen in Ravel’s L’enfant et les sortileges and Sylvia/Proserpina in Monteverdi’s Orpheus among other roles.

Her roles for thisseason will include Orest in Offenbach’s Die Schöne Helena, Chava in a new  Barrie Kosky production of Anatevka and Olga in Tchaikovsky’s Jewgeni Onegin.

Maria Fiselier, photo by Sarah Wijzenbeek

Other recent engagements include debuts at the Grand Théâtre de Genève as Oreste in Offenbach´s La Belle Hélène and at the Staatstheater am Gärtnerplatz as Dorabella in Mozart’s Cosi fan Tutte. Maria also sang the role of Zweite Magd in Strauss’ Daphne and Alto in Wolfgang Rihm’s Jakob Lenz, both at La Monnaie in Brussels, Delia in Rossini’s Il Viaggo a Reims at the Dutch National Opera, La Contessa di Ceprano in a concert version of Rigoletto,and Kate Pinkerton in Puccini’s Madama Butterfly, both at the Concertgebouw Amsterdam, a program with highlights of Carmen at the Miyazaki International Music Festival in Japan and Susie in Bernstein’s A quiet place in a production of Ensemble Modern at the Konzerthaus Berlin and the Dresdner Musikfestspiele. At Opera Holland Park in London she sang the roles of Suzuki in Madama Butterly and Serena in Wolf-Ferrari’s I Gioielli della Madonna.

Maria has worked with conductors such as Kent Nagano, Mariss Janssons, Lothar Koenigs, Evelino Pidó and Anthony Hermus. She was also under the direction of internationally renowned directors such as Stefan Herheim, Andrea Breth, Barrie Kosky and Damiano Michieletto.

Her concert repertoire includes numerous oratorio’s such as Duruflé’s Requiem, Vivaldi’s Gloria, Rossini’s Petite Messe Solenelle, Verdi’s Requiem, Bach’s Matthew Passion, John’s passion, Magnificat and Christmas Oratorio. She has worked with several internationally renowned orchestra’s such as the Rotterdam Philharmonic Orchestra, Orchestra of the 18th Century and the Concertgebouw Orchestra.

Maria studied at the Royal Conservatoire in The Hague and was also a member of the National Opera Studio 2012/13 in London. She studies with Sasja Hunnego en Frans Fiselier en participated in several masterclasses given by Brindley Sherrat, Christa Ludwig and Joyce Didonato. In 2012 Maria won six prices at the International Vocal Competition in ‘s-Hertogenbosch, including the young talent award.

DILAN YURDAKUL

07th aug 2018

Dilan Yurdakul (1991) is actrice en theatermaker.

Al op jonge leeftijd ging ze naar verschillende (jeugd-)theatergroepen (DEGASTEN, jongerentheater020, Likeminds), waar ze in meerdere voorstellingen te zien was en haar eerste voorstellingen mocht maken. Dilan heeft een grote voorliefde voor literatuur, wat ook vaak de basis vormt binnen haar voorstellingen. Zo schreef, produceerde en speelde zij de solo Bekentenis van een Jong Meisje naar het gelijknamige boek van Proust (2011) en in 2015 stond ze op de planken als Dorian Gray, in de voorstelling Dorian Gray (Oscar Wilde) als onderdeel van het Amsterdam Fringe Festival. Eind 2016 was zij in het theater door heel Nederland en België te zien in een productie van NTGent in de voorstelling Sneeuw. In 2017 maakte zij een muzikale bewerking van Carmen.

Naast het theater vertolkte Dilan rollen in de televisiefilms De hoer en het meisje (2011, HUMAN) en Biz (VPRO, VARA, NTR – ‘One Night Stand’). Tevens was ze lange tijd onderdeel van de hoofdcast van Goede Tijden, Slechte Tijden. Tussen januari 2012 en de zomer van 2019 nam ze daar de de rol van Aysen Baydar voor haar rekening. Ondertussen studeerde Dilan ook Europese Studies en Duitse taal en cultuur aan de Universiteit van Amsterdam, beide heeft ze succesvol afgerond.

Afgelopen seizoen stond ze op het toneel voor NTGent met de voorstelling Wie Is Bang, speelde ze haar eigen autobiografische solo voorstelling  Door de Schaduw Heen en schreef ze voor een nieuwe serie. Deze serie, waarvoor ze tevens de hoofdrol bemachtigde, zal in 2021 in productie gaan.

PEGGY VRIJENS

05th apr 2018

Peggy Vrijens is geboren op 28 oktober 1976 te Maastricht.

Na het behalen van het VWO-diploma startte Peggy in 1996 aan de Toneelacademie Maastricht waar zij in 2000 afstudeerde. Ze verhuisde naar Amsterdam om te gaan werken bij het Theatergezelschap Els Inc. Ze speelde vele jaren bij regisseur Arie de Mol.

Al tijdens haar toneelopleiding stond ze regelmatig in het theater. Ze speelde onder andere in Oresteia, Koopman van Venetië, Midzomernachtsdroom, Pick-Up, SavageGrace en Mefisto en werkte daarbij met vele verschillende regisseurs. Onder leiding van Bram van Erkel en Carine Crutzen maakte ze kennis met acteren voor de camera.

Haar televisiedebuut was een gastrol in de politieserie Luifel en Luifel en al snel volgde een vaste rol in de serie Rozengeur en Wodkalime waar ze twee seizoenen lang de rol van Fleur van Aspenspeelde.

In Costa speelde ze het laatste seizoen als Monica. Ook was ze 9 afleveringen lang te zien in het programma Wie is de mol.

In 2006 werd ze gecast voor de rol van Marjolein Kramer in de serie Julia’s Tango. Ze vertrok negen maanden naar Buenos Aires voor de opnames van twee seizoenen

Daarnaast had ze gastrollen in oa. CMC, Sam Sam, Bitches, Volgens Hem, Volgens Haar, Voetbalvrouwen, de Co-assistent, Danni Lowinski, Soof, Meiden van de Herengracht en speelde ze in de bioscoopfilms Snowfever, De hel van ’63, Onze Jongens en All You Need Is Love.

In 2016 speelde ze in maar liefst 3 theaterstukken: De Oasebar van Van Engelenburg Theaterproducties in samenwerking met De Rode Boksbal gevolgd door We Want More van Bos Theater Producties, gevolgd door Hart Tegen Hart van Rick Engelkes Producties. In 2018 speelde ze in Guilty Pleasures van Bos Theaterproducties.

Naast theater-en camera acteren is Peggy ook werkzaam als voice-over in de animatiefilms Wonderpark en Huisdiergeheimen 2.

 

FRANSJE BOELEN

05th apr 2018

Fransje Boelen werd geboren op 12 juli 1977  in het dorpje Hoevelaken. Nadat ze van de Havo werd afgetrapt omdat ze de klas zo ophield besloot ze met demente bejaarden te gaan werken.

In 1997 gaat Fransje naar de toneelschool Amsterdam. Na haar opleiding werkt ze met Arjan Ederveen en Kees Prins aan De Grote Verdwijntruc, speelt ze bij toneelgroep Oostpool Atalanta van Peer Wittenbols en daarna de klucht Allen af van Michael Frayn onder regie van Erik Whien.

Ook werkt ze met Hans Croiset aan Lucifer (alexandrijnen) van Vondel.

Zelf maakt Fransje de voorstelling Bob Bob Turbo onder begeleiding van Marcel Musters (waar ze mee geselecteerd worden voor een jonge makers prijs) en maakte ze de tragikomedie voorstelling Korte Termijn Geluk over drie goudvissen opzoek naar geluk en de zin van het leven als lunchtheater voor het Bellevue en De Parade.

Op televisie heeft ze een vaste rol in de komedie serie Bitches (BNN )en had ze gast afleveringen in Het Klokhuis, Draadstaal, Lijn 32, Komt een man bij de dokter, Danni Lowinski en GTST. Ook speelt ze in de film Code Blue van regisseur Urszula Antoniak en in de film Kicks van Albert ter Heerd.

In 2008 behaalt Fransje haar Master aan de gerenommeerde school The Drama Centre in Londen (classical and European acting) waar ze werkt aan Shakespeare ( o.a. As you like it in Shakespeares globe) en aan Tsjechov in The Boris Shukin instituut in Moskou.

Naast acteren is Fransje ook schrijfster. Ze krijgt les van o.a. Mike Leigh en Robert McKee. In Nederland schrijft Fransje mee aan scenes voor cinema.nl waar ze tevens in speelt.

Afgelopen jaar was ze te zien in de comedy serie Zoek de Fouten bij SBS6, in de speelfilm Soof3 en in twee afleveringen van Harkum. Ook is ze regelmatig te horen als voice-over van verschillende commercials, zo is zij bijvoorbeeld stem voor de commercials van de Coronamelder.

Op dit moment ontwikkelt Fransje een nieuwe tragikomedie tv-serie en is ze aan de slag gegaan bij de schrijversvakschool. Ze zit nu in haar derde jaar.

 

 

 

Elisabeth Lodeizen

16th jan 2017

Elisabeth is eind 2012 afgestudeerd aan de Scriptschool in Amsterdam (tegenwoordig ScriptAcademy). Na haar afstuderen deed ze redactiewerk voor enkele korte films Aan de andere kant van de hemel, van regisseur Mark de Cloe (vervolg op Boy meets girl stories en Life is Beautiful). In 2014 schreef ze het scenario voor de film ‘Ik geloof dat ik gelukkig ben’ (‘50) welke door een groep van de Amsterdamse filmacademie in die zomer is opgenomen(regie: Zara Dwinger& Muck van Empel).

Een jaar later schreef en produceerde ze de korte film ‘Vandaag is van ons’ (’11). Deze heeft op verschillende (inter)nationale festivals gedraaid en deed mee aan de debuut competitie van het Nederlands Filmfestival.

In 2016 schreef ze onder leiding van Paul-Jan Nelissen mee aan de nieuwe serie ‘Thuisfront’ voor BNN/VARA. Wat in de zomer 2020 onder regie van Tim Oliehoek in productie zal gaan.

Sinds 2017 schreef ze in opdracht van Kemna&Zonen en Medialane mee aan een nieuwe comedy serie voor KRO en schreef ze enkele afleveringen voor seizoen 2 van de succesvolle voor een Bafta genomineerde Amerikaanse kinderserie ‘Hunterstreet’ in opdracht van Nickelodeon.

In 2019 schreef ze i.s.m. Philip Delmaar de outline en pilot voor een nieuwe vierdelige Videoland serie. Deze zal eind 2020 in productie gaan. 

Verder heeft ze in opdracht van Millstreet Films en onder leiding van Paul-Jan Nelissen meegeschreven aan het script voor een bioscoopfilm (psychologische thriller). André van Duren zal de film regisseren. Momenteel werkt ze onder leiding van scenarist Oscar van Woensel aan verschillende nieuwe serie-ideeën.